Home L`Horta L'Horta Retallades i impagaments de 900.000 euros en l’educació pública de Moncada y Alfara

CONCEN2Davant de representants de 20 organitzacions de Moncada, la plataforma va presentar aquest dijous una valoració de l’impacte econòmic de les retallades en l’educació pública. La primera aproximació reflecteix una previsió de 900.000 euros contemplant aspectes com l’impagament als centres per a despeses de funcionament, programes educatius, menjadors, bonollibre, beques de llibres o de transport o retallades salarials al professorat i a la resta del personal que treballa en els centres públics de Moncada i Alfara. Han convocat una concentració al Parc de la mediterrània el dijous 9 de febrer.

La plataforma en defensa de l’escola pública de Moncada-Alfara va presentar part d’un informe amb les dades sobre l’impacte econòmic i social de les retallades acumulades en l’educació pública, a més de les anunciades en el Decret-Llei 1/2012 de mesures urgents per a la reducció del Dèficit, més conegut com a “Decret de retallades”.

A la reunió assistiren representants de 20 organitzacions de la localitat en la que estaven representats la major part dels sectors socials, culturals, sindicals, polítics, esportius, associacions veïnals, educatius...

Els membres de la Plataforma presentaren les dades de l’informe. Quant a l’alumnat afectat, assenyalaren que atenen a més de 1.700 alumnes en els seus diversos nivells. Són 269 treballadors/es els qui els atenen, comptant professorat, conserges, administratius, educadors, personal de neteja, monitors de menjador, etc.

En la presentació de les dades destacaren que en el conjunt dels centres del seu àmbit, el deute de l’administració supera els 267.000€. En aquest apartat compten l’impagament per despeses de funcionament, programes educatius (compensatòria, programes experimentals i d’innovació), així com l’import de les beques i el funcionament dels menjadors. Per aquests conceptes sumen un deute al voltant dels 185.000€. També denunciaren que l’impagament pel bonollibre de primària a les llibreries supera els 70.000€ i tampoc han rebut les ajudes o beques per a llibres (105€) les famílies de l’alumnat de secundària (més de 12.000€).

Retallades salarials als treballadors dels centres

Els representants de la plataforma denunciaren en primer lloc “l’augment de la inestabilitat laboral en el professorat” ja que dels 178 professors/es, prop del 25% són interins (bona part d’ells, contractats a temps parcial) sent una xifra que ha anat en augment en els últims cursos. L’impacte de les retallades anunciades pel Consell afecta de manera diferent als docents, perquè aquest oscil·la entre el 7 i el 14% del seu sou. La retallada salarial anual prevista supera els 600.000€ atenent a la mitjana de les taules aportades pels sindicats. Els funcionaris de carrera perdran 460.000€ i el professorat interí, 160.000€. Les retallades salarials també afecten a la resta dels treballadors com conserges, administratius, etc., fins i tot ja s’han anunciat retallades al voltant del 15% per al personal que realitza els serveis de neteja.

En el seu conjunt, els impagaments i retallades que han comptabilitzat suposen prop de 900.000€ sols amb les dades de l’escola pública. Tanmateix, al llarg de la reunió, es va posar de manifest que la xifra és molt més elevada si es prenen en consideració les retallades municipals com són la pujada del preu mensual de 25€ als 120 alumnes de l’escola infantil La Rambleta, les retallades en l’Escola d’Adults i en el Conservatori o la reducció del programa municipal de reciclatge de llibres, aplicada aquest curs.

Retallades en tots els serveis públics que afecten a l’economia local

També es plantejaren les retallades en tots els serveis públics afectats com els del Centre de Salut, funcionaris municipals, d’Hisenda o de Justícia. La plataforma adverteix “que totes aquestes reduccions suposaran menys despesa de les famílies en els comerços, en oci i en tot tipus d’activitats diverses que es veuran afectades”. Aquesta afirmació va ser ratificada per representants dels comerciants que estaven presents i que afirmaren que “ja s’estava notant en el comerç local”.

Finalment van fer una crida a la població de Moncada a una concentració en defensa dels serveis públics el proper dijous dia 9 de febrer a les 17:30 hores en el parc de la Mediterrània.